Antreprenorii onești: încercăm să vedem ce putem schimba azi ca mâine să fie mai bine
După 11 ani pe care i-a petrecut la muncă în Italia, Victor Mătrăgună a revenit acasă, în satul Piatra, din raionul Orhei, unde a cumpărat o hală pe care a transformat-o într-un magazin alimentar. 60 km mai la sud, fix în centrul Chișinăului, Iaroslav Cojocaru a închiriat o clădire în care se vedea „cerul deasupra capului" și din care, după intervenția și tratamentul respectuos, au păstrat doar pereții, transformând-o în Carousel, un spațiu în care se vând mai mult decât jucării și obiecte destinate dezvoltării copiilor. „Niciodată nu m-am gândit să plec... decât acum 4 ani, când am decis să plec din Ungheni în Chișinău. Dacă aș pleca din Moldova, aș pleca cu tot cu Carousel. Sau să plece Carousel, iar noi să stăm aici."
Vezi interviul nostru video cu antreprenorii Iaroslav Cojocau, Victor Mătrăgună și Andrei Jizdan
Victor Mătrăgună, administrator Brivido Felice SRL, o afacere în domeniul alimentar din s. Piatra, r. Orhei
E important ca atunci când cetățenii noștri pleacă peste hotare, să aducă ceva de acolo și să schimbăm ceva aici. - spune Victor.
Un domn de vârsta a treia își parchează bicicleta la intrarea magazinului lui Victor Mătrăgună.

- Am fost la cimitir, iar acum mă duc la primărie să plătesc impozitele, să nu le fiu dator!
-
Îi bine! îi răspunde antreprenorul, care îl urmărește cu privirea în timp ce cetățeanul responsabil își curăță încălțămintea de noroi înainte să intre în magazin.

Victor Mătrăgună provine dintr-o familie cu trei copii. Sora mai mare a plecat în Italia în mai 2003, unde peste câteva luni a poposit și Victor. Peste patru ani, în 2007, au adus-o și pe mama, apoi în 2009 li s-a alăturat și sora mai mică. Erau într-un punct în care se gândeau să vândă afacerea din sat ca să-l aducă și pe tata, rămas singur acasă. Inițial, Victor a lucrat pe motostivuitor, la o uzină metalurgică. În 2005 a fost avansat, devenind șef de tură, funcție în care a rămas până în 2014. Tot în 2005 a început să facă voluntariat – fiind paramedic pe ambulanță, activitate pe care a desfășurat-o până în 2014.

În 2014 Victor și-a anunțat familia că vine în Moldova „să stea oleacă cu tata". Toți erau liniștiți, că a venit în vacanță. În Moldova Victor a aflat de proiectul IFAD și chiar în același an a participat și a cumpărat tehnică agricolă. După tehnică a început să cumpere și terenuri, și au început întrebările: „De ce te-ai întors în țara asta? Și mai grav, de ce investești atâția bani în țara asta?" „Toți erau cu ideea: du-te și cumpără apartamente, dă-le în chirie." i se tot repeta în jur. "Timpul de investit în Moldova este acum, nu când licențele de activitate vor costa sute de mii de euro," afirmă Victor, care după 7 ani de la revenire pare că și-a păstrat optimismul și energia.

„Trebuie să-i trecem pe cei de pe loc după noi", afirmă antreprenorul ale cărui planuri nu se opresc aici. Făcând reparație la magazin a aflat de programul guvernamental PARE 1+1, iar acum are planuri de deschidere a unei pizzerii cu cafenea și sală de nunți. „Planul este, doar să vedem cum se lămurește cu pandemia. Îi pregătesc mamei locul în bucătărie, gătește foarte bine bucate italienești", afirmă Victor, care acum se gândește să îi aducă pe ai săi înapoi în Moldova, să continue viața aici.
Iaroslav Cojocaru, fondator Carousel
Când am fost la liceu, la școală... nu a fost cea mai bună perioadă din viața mea și iată asta m-a făcut să fac Carousel. - spune Iaroslav.
Iaroslav Cojocaru spune că ideea „Carousel" a apărut din dragostea pentru educație și dragostea pentru produse calitative. „Am încercat să lansăm un brand în 2017, cu toate că nu îmi place acest cuvânt. Am început cu un magazin micuț, de 30 mp, și acum am trecut în ăsta mare, pe care mai avem de-l populat cu produse. E o platformă benefică pentru experimente, unde urmează să realizăm multe lucruri interesante în viitor, dar acest viitor nu depinde doar de noi, ci de pandemie."

De altfel, Iaroslav evită să îi spună „magazin" acestui loc, ci un spațiu care există pentru a rezolva probleme. „Avem o problemă foarte mare în educație, dar pentru a o rezolva nu trebuie să dăm doar produse, dar și instrumente, și asta tot a fost un punct important în lansarea Carousel. Producătorii cu care lucrăm nu sunt din gama mass-market, unii sunt destul de mici, dar care au standarde înalte la calitate și certificări."
„Când ne-am lansat am început să luptăm cu percepții. Dacă e jucărie de lemn înseamnă că e ecologic... Nu! Dacă are forme sau culori nepotrivite, sau utilizează materiale nepotrivite... Am mers pe aspecte care comunică corect cu copilul, cromatic, aspect, formă. Toate astea merg în cultură. Când vorbim despre cultură, vorbim și despre identitate, care se formează în cea mai fragedă vârstă, în primul an de viață, și e foarte important cum faci asta." afirmă antreprenorul.

„Eu văd jucăriile noastre ca parte a interiorului unei camere de copil. Când văd o cameră de copil făcută într-un roz otrăvitor și când văd cât de nevertical gândesc oamenii... Magazinul nostru e făcut dintr-o gândire verticală. Nu poți vinde o jucărie de pet reciclat sau lemn certificat pe un raft de plastic. Nu am nimic împotriva plasticului, dacă el este utilizat corect. Noi avem o percepție nu chiar corectă despre plastic. Iată, vorbind despre aceleași pungi, pungile de hârtie deloc nu ne scapă de problema care este. Noi trebuie să înțelegem să reutilizăm. În cazul pungilor trebuie să le aducem cu noi, să le reutilizăm, să le spălăm... Nu poți vinde jucării pe un raft care nu corespunde."

„Noi suntem niște ființe care totdeauna încearcă să descopere ceva. Această curiozitate pe care o are un copil începe să scadă după clasa întâi, pentru că el nimerește în sistemul clasic de educație. Scopul nostru este ca și părintele să îi dea mai multe motive copilului de a-și păstra curiozitatea. Produsele din gama STEM sunt interesante și pentru părinți, pentru tată de exemplu. Iar în Moldova noi știm că tații sunt puțin implicați în educație. Din start am început să facem seturi de cărți, jocuri de societate care să fie interesante pentru familie. Noi vedem nevoia, nu nișa. Încercăm să vedem care e necesitatea și care sunt produsele cu care o putem închide."
Victor Mătrăgună, administrator Brivido Felice SRL, o afacere în domeniul alimentar din s. Piatra, r. Orhei
E mult mai ușor să gestionezi o afacere când lucrezi legal! - spune Victor.
„Toate magazinele dau pe datorie!" râde Victor Mătrăgună. Părinții lui aveau magazin din 1999, iar caietul de datorii era un element important. „Trecând odată prin caiet m-am întrebat cu ce bani aduc acești oameni marfa având atâția bani împrăștiați prin sat? Odată ce lucrezi legal și oficial și vinzi doar prin facturi și bon fiscal nu îți permiți caiet. Sincer să fiu nu am nici dorință!" Iar în magazinul său toată marfa din vânzare se vinde prin casă, cu bon fiscal, iar dacă apar probleme, marfa se schimbă sau se returnează. „Nu avem caiet de datorii de niciun fel. Este posibilitatea câteodată, la materiale de construcție, se face factură cu achitarea facturii peste câteva zile, ceea ce este legal".

„Un lucru interesant cu furnizorii, își amintește zâmbind Victor: când le-am zis că vom lucra doar prin transfer, nu prea aveau încredere, nu înțelegeau ce vreau să fac. După 5 ani totul merge prin factură, deja agenții (n.ed. distribuitorii) nici nu întreabă, răspunsul îl știu deja. Un mod simplu și corect de activare, în conformitate cu legea."

Undeva în spate, pe drumul care leagă centrul satului de magazin, se aude tușind un motobloc. După ce parchează la poartă, iar din remorcă coboară o doamnă, care întrerupe discuția cu domnul Mătrăgună: „- Am o întrebare, cu cardul se poate plăti? – Se poate, se poate! Întrebați la fete (n.ed. vânzătoare)."

Unicele 2 magazine din sat cu POS sunt ale lui, a implementat această metodă de plată acum trei ani și e foarte binevenită. „În localitățile rurale foarte puține magazine folosesc POS, iar de anul trecut se pot folosi și cardurile alimentare (n.a. tichete de masă). Alte magazine din sat nu le au", afirmă mândru despre aspectele care îl diferențiază de concurență.


Dacă activitatea merge bine, îți ajung bani și pentru tine, și pentru achitarea impozitelor.
Iaroslav a făcut cunoștință cu Zona Zero mai mult pe online, având cunoscuți care erau deja în comunitate. „După părerea mea era frumos dacă nu exista Zona Zero, din perspectiva că toți erau onești, nu era necesar de făcut asta, dar știind care e situația în țară și cum decurg lucrurile... am înțeles că trebuie de arătat cât mai des propriul exemplu. Educația cum o faci? Prin propriul exemplu! Noi eram și fără Zona Zero în zona zero, dar faptul că ne-am făcut parte într-o anumită comunitate de oameni, care gândesc la fel, vertical, chiar fiind din domenii diferite, ceea ce este foarte important. Atingem întrebările actuale de ecologie, ceea ce mie îmi place. Sper să se lărgească comunitatea și chiar dacă nu se va lărgi din perspectiva oamenilor care vor adera, se va lărgi din perspectiva oamenilor care o să aibă acest tip de gândire și o să facă lucrurile corect."
Eu cred în țara în care trăiesc și sper că punem și noi un umăr la dezvoltarea ei. Prin faptul că încercăm să aducem un concept puțin mai diferit.
„Toți furnizorii se mirau că lucrez tot pe factură... și mă gândeam că la mine nu merge ceva capul.", își amintește Victor despre începuturile afacerii. „Cunoscând Zona Zero și alți agenți economici de aici am aflat că nu sunt unic, că suntem mulți, avem dorința de a activa legal, de a schimba economia țării. Și sper pe viitor să fie și mai mulți!"

„Zona Zero o să ajute mulți antreprenori care o să înceapă, o să vadă cum se începe și cum se duce o afacere. Când stai de vorbă cu 20 de antreprenori și 19 lucrează așa, iar unul în alt mod, matematic îi asculți pe cei 19, pentru că „ei știu ce fac, îs mulți". Sunt persoane cu care aș coopera, dar nu pot, pentru că nu îmi pot elibera o factură. Fructele și legumele le cumpăr din Chișinău... nu este normal. De unde am posibilitatea să cumpăr, nu îmi dau factură. De unde îmi dau factură, nu sunt plătitori de TVA."

Victor crede că în Moldova sunt legi și proceduri, dar problema cea mai mare este că nu se aplică. Nu se pun piedici să activezi legal, dar nu este informația ca să activezi legal. „La noi lipsește legătura între spațiul antreprenorial și stat. Când te duci cu o problemă la ei, nu sunt deschiși să îți lămurească.

Iaroslav afirmă că în activitatea lor nu au avut niciun control. „Vorbind de business onest, la noi totul e import oficial, lucrăm cu producători care altfel de business nu percep, iar eu ca om nu percep altfel de activitate decât cea corectă, corectă în primul rând cu sine însumi, de la asta se începe, corectă cu colegii, cu clienții, cu statul, cu toți. Produsele pe care le vindem, deși nu sunt alimentare, au nevoie de standardizare. Pentru noi este foarte important asta!". „Nu există plicuri în Carousel de niciun fel, de nicio culoare. Avem doar niște seturi de vânzare și niște plicuri în care dăm cardurile de fidelitate." - spune antreprenorul.
Luna trecută o vânzătoare a plecat peste hotare. Dacă nu o să facem ceva în țară, o să rămânem să lucrăm doar noi, pentru că pleacă lumea.
La poarta depozitului unde păstrează materialele de construcție bat 3 bărbați și o femeie, care se interesează de ciment. Victor nu așteaptă să apară cineva din magazin: părăsește discuția și merge să deservească potențialii cumpărători. „Salariul se achită pe acte, lucrătorii pleacă în concediu și oficial, și real, nu doar pe hârtie. Un lucru pe care îl vom implementa din această primăvară vor fi cardurile alimentare, pentru că pe timp de vară, fiind orar mai lung, angajații să aibă posibilitatea să mănânce aici. Nu mergem pe faptul că problemele de acasă rămân acasă. Ne străduim să nu influențeze, dar ne ajutăm unii pe alții. Rezultatul final trebuie să fie bun și pentru mine, și pentru ei."
Mai am de muncit mult până să ajungem la nivelul de salarii pe care vreau să le ofer colegilor.
„Este foarte greu, suntem o echipă foarte mică, dar încercăm să facem cât o echipă mare. Astfel de concepte nu prind deodată. Este foarte mult de lucru, dar nu renunțăm.", mărturisește Iaroslav. „90% din produsele noastre sunt produse europene și noi din start ne-am propus să păstrăm prețul recomandat. De multe ori ni s-a spus că același produs la noi este mai ieftin decât în Franța! (râde). Încercăm să facem totul foarte corect, din toate punctele de vedere. Partenerii noștri, fie că-s din Germania sau Marea Britanie, din start au standarde foarte înalte și nouă asta ne place. Încercăm să facem aici o afacere de nivel internațional. Încercăm să facem un concept care nu există în altă parte, ceva diferit, sperăm să ne reușească."
Încercăm să avem un mediu cât mai curat, un mediu care ne aparține la toți. Nu depinde de mine sau de altcineva, depinde de toți.
Dincolo de planurile mărețe de extindere și reîntregire a familiei, Victor Mătrăgună are o dorință arzătoare de a instala panouri solare: „e legat și de economic, dar și de mediu." La moment, după calculele pe care le-a făcut, e mai complicat să susțină singur această investiție, pentru că banii s-ar recupera foarte încet. Dar speră ca, în curând, să se ajungă la implementarea acestor practici folosite pe scară largă în Europa. „Încercăm să ducem mai puține resturi și gunoi, încercăm să separăm totul pe loc, avem o încăpere unde separăm pelicula. hârtia și sticla. O practică pe care o facem de la început." A fost complicat să le transporte la un moment dat, dar acum nu are ce transporta. Este mașina de salubrizare care strânge deșeurile de prin sat, iar hârtia o dă spre ardere persoanelor care au dificultăți cu încălzirea pe timp de iarnă.
„Ar trebui să insistăm ca statul să ne ofere suport, subvenții, granturi... anume pentru investire. O afacere trăiește cât timp investești în ea. Nu există așa o afacere în care ai făcut tot și ea merge. Așa o afacere moare!" afirmă Victor, care crede că în mediul antreprenorial mai mereu este spațiu de creștere și îmbunătățire:
- La mine totul e gata!
- Cum gata? Ai panouri solare?
- Nu am.
- Atunci nu e gata!
Nu iubesc să mă gândesc la probleme, încerc să văd ce putem face, ce putem schimba azi ca mâine să fie mai bine.
„Totdeauna încerc să înțeleg ce trebuie să facem noi azi bine ca acei copii care azi au un an, atunci când vor avea 18 ani sau vor fi maturi să fie mai buni. Încerc să îmi dau seama cum va fi lumea în 18 ani, ce trebuie să facem noi pentru asta?"

Peste 40 de afaceri și organizații s-au regăsit în comunitatea businessului onest Zona Zero. Pe toți îi definește faptul că împărtășesc valori comune, precum - responsabilitatea față de clienți, față de stat, față de angajați și față de mediu.

Zona Zero este o comunitate a celor onești și responsabili. Într-o țară în care corupția este mereu în top trei probleme, în care oamenii spun că „toți sunt corupți" și puțini vorbesc despre soluții, vrem să arătăm că există cetățeni, în special, antreprenori care activează corect și au o atitudine responsabilă față de cei din jur. Încurajăm cetățenii, atunci când aleg unele servicii sau bunuri, să apeleze anume la cei care sunt responsabili față de locul în care activează și față de cei din jur.
Peste 50 de afaceri și organizații s-au regăsit în comunitatea businessului onest Zona Zero. Pe toți îi definește faptul că împărtășesc valori comune, precum - responsabilitatea față de clienți, față de stat și față de angajați.
Autori: echipa Zona Zero și echipa CPR Moldova

Acest material a fost elaborat în cadrul proiectului „Zona Zero: comunitatea businessului onest și cetățeni responsabili", implementat de CPR Moldova (Centrul de Politici și Reforme) cu susținerea Fundației Soros Moldova. Opiniile expuse în material nu reflectă poziția oficială a instituției finanțatoare.

Alătură-te comunității Zona Zero
Comunitatea businessului onest și a cetățenilor responsabili.
Peste 30 de antrepnreori au aderat.